08.03.2015

Kvinnedagen i bøker

Gratulerer med kvinnedagen til alle kvinner der ute!

Jeg tenkte at i denne anledning ville jeg dele et par av mine favoritt bøker og bøker jeg ønsker å lese med komplekse og fantastiske kvinnelige karakterer og forbilder. Del gjerne noen av dine favoritter med meg i kommentarfeltet!


  

Jeg er Malala av Malala Yousafzai
Jeg har ikke lest denne boken, men Malala er virkelig en jente vi alle burde se opp til.
"Malala er blitt et symbol for jenters rett til utdanning og er den yngste noensinne som har fått Nobels fredspris."

Throne of Glass av Sarah J Maas
Celaena Sardothien er en rå karakter som både er tøff men sårbar på en og samme tid. Virkelig noen som viser at kvinner kan styre verden, men at man ikke trenger å være laget av står for å gjøre det.

Vampire Academy av Richelle Meade
Som Celaena er Rose Hathaway utrolig tøff, men villig til å ofre alt for dem hun er glad i. Hun kunne banket opp hvem som helst, men har også en mer sårbar side. Og hun viser at kvinner kan gjøre akkurat det samme som menn om de går inn for det.


  

On the Fence av Kasie West
Charlie liker å drive med sport, og har vokst opp med en alene far og bare brødre. Hun elsker sport. I denne boken finner hun ut hvordan hun kan balansere dette med en mer feminin side, og at hun ikke trenger å endre seg for noen.

Lola and the Boy Next Door av Stephanie Perkins
Lola er en gøy karakter som ikke er redd for å være seg selv fult ut. Hun går med det hun vil, parykker, tyll skjørt eller det som passer.

Delirium av Lauren Oliver
Lena er en helt alminnelig jente som blir utsatt for en lang rekke med valg som endrer livet hennes. Det er forfriskende å lese fra en så vanlig karakter. Hun har ikke ingen overdrevne karaktertrekk som ekstremt modig eller uimotståelig vakker, slik mange YA karakterer har.

2 kommentarer:

  1. Flott tema :D Har boken om malala i bokhylla, men ikke rukket å lese den enda! Av disse har jeg kun lest Lola and the boy next door, og den likte jeg godt :D Litt sjokkert over at du ikke har Hermine på denne listen :o

    - Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, ja kom på både Hermine og Clarise og Annabeth Chase fra Percy Jackson serien etter å ha skrevet og postet denne.

      Slett