26.03.2015

Dager med blå himmel av Jennifer Niven

Forfatter: Jennifer Niven
Utgitt: februar 2015
Forlag: Schibsted Forlag
Språk: Norsk
Medium: Heftet, Leseeksemplar

Takk til Schibsted for leseeksemplar. Alle meninger i denne anmeldelsen er fremdeles mine egne.

Sammendrag:
"Violet og Finch møtes på toppen av skolens klokketårn. Finch er besatt av døden, Violet klarer bare ikke å leve lenger. Sammen redder de hverandre. For en stund. Etter hvert som de blir kjent med hverandre, finner de ut at det selv i stummende mørke kan finnes lyspunkter. Men er det nok for Finch?"

Da jeg startet å lese denne boken hadde jeg vanskelig for å forstå meg på karakterene. De virket fjerne og tok valg som ikke føltes naturlig. Men så leste jeg et par kapittel videre og ble helt fengslet av dem. De endrer seg aldri, men du blir bedre og bedre kjent med dem. Personlighetene deres virker naturlige og alle valgene de tar kjennes som deres egne. Violet er lukket, etter at søsteren døde i en bilulykke. Hun er redd for å komme seg på bena igjen. Finch er fascinert av døden, har store humørsvingninger og vil alltid det beste for alle. Sammen skaper de en fantastisk duo.

Handlingen foregår igjennom et skoleår, der Finch og Violet blir satt sammen til å jobbe om et geografiprosjekt. De får i oppgave å reise rundt om i staten de er ifra og finne steder som ikke er helt ordinære. Samtidig kjemper begge karakterene indre kamper med seg selv, om å komme seg ut i verden, bli godtatt og stole på seg selv igjen. Vennskaper deres blir en stor støtte for dem begge. Finch hjelper Violet å finne tilbake til hvem hun er, og Violet er bra for Finch. Han har funnet noen som faktisk bryr seg om han og viser det.

Boken tar opp det alvorlige temaet mental helse, viser til hvordan det er svært få som tar det seriøst og som vet hva de skal gjøre i ulike situasjoner. Det handler om hvordan alle bare fryser fast når de kommer i en ubehagelig situasjon og ikke vet hvordan de skal takle det, så de later som ingenting. Den tar også opp mobbing, og forteller historien om det å være annerledes. Den tar også for seg ulike typer familier og familieforhold, og stiller disse opp mot hverandre. En overbeskyttende og hjelpsom familie og en annen som lar barna leve sitt eget liv, redd for å sette grenser.

Denne boken er en bok som må leses! Og jeg tror du kommer til å tenke annerledes på blant annet mental helse etter å ha lest denne. Denne boken er en slik bok som vokser seg på deg, som du først synes er helt ok men som etterhvert fenger deg. Den vokser og vokser og tilslutt tar den opp så mye plass i deg at du ikke får puste. På en bra måte. Jeg er sikker på at du ikke kommer til å glemme den.

5 / 5

4 kommentarer:

  1. Du har greid å sette ord på tankene og følelsene jeg hadde rundt denne boka. Wow! Så gøy at du også likte den. Denne boka er en av mine favoritter fra i år. Helt klart!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yey, takk for det :) Ja, tror den kommer til å bli en av mine også. Satt igjen med så mange tanker og følelser.

      Slett
  2. Håper virkelig jeg får lest denne boka snart! Alle ser ut til å elske den.

    SvarSlett
  3. Håper virkelig jeg får lest denne boka snart! Alle ser ut til å elske den.

    SvarSlett