28.11.2017

Truthwitch av Susan Dennard

Forfatter: Susan Dennard
Serie: The Witchlands
Utgitt: 23. februar 2016
Forlag: Tom Doherty
Språk: Engelsk 
Medium: Paperback

I Truthwitch følger vi to unge hekser, Safiya og Iseult på et spennende eventyr. Safiya er en truthwitch, som gir hun egenskapene til å fortelle om noen snakker sant eller ikke. Dette er en egenskap som er høyt verdsatt blandt mektige personer, og hun prøver til en hver pris å unngå å bli fanget av disse. Iselut er hennes beste venninne, og selverklært beskytter av Safiya. 

Denne boken tar deg med på et eventyr der jentene sloss og kjemper mot mektige menn og kvinner. De legger etter hvert ut på en reise hvor de må hjelpe hverandre, og får et helt nytt syn på verden de bor i.

I starten var det vanskelig å skille de to karakterene fra hverandre, da boken var noe uoversiktlig skrevet. Du blir kastet rett inn i hektiske scener der Safiya og Iselut slåss om hverandre, og snakker om seg selv og den andre veldig ofte. Utover i boken blir man derimot bedre kjent med de individuelle karakterene og klarer å skille dem fra hverandre. Ingen av karakterene hadde i min mening den største utviklingen, men det virker som om det vil komme i senere bøker for forfatteren la veldig opp til det. Hun la kanskje til og med så mye opp til det ble fortalt at karakterene hadde utviklet seg, selv om de ikke hadde det i min mening.

Det er også flere andre karakterer med i boken, og det er for det meste gjennom dem at vi lærer mer om verdenen. Munker, både gode og onde, hekser og familiemedlemmer. Det som er litt problematisk er at alle karakterene i som blir beskrevet er mektigere enn den forrige. Dennard burde også introdusere noen helt alminnelige karakterer, siden ikke alle i verdenen hun bygger har magiske krefter. De karakterene vi møter er derimot også interessante, og hjelper å bryte opp boken i deler som er behagelig å lese.

Ting jeg verdsatte var blant annet at jeg liker at alle karakterene med magiske krefter er omtalt som hekser, witches, og ikke hekser og trollmenn. Dette er en fantasy bok med en spennende verden. Det er blant annet forklart om et par med mektige helgener som er tilbedt av munkene. Disse historiene var gøye å høre referanser til gjennom hele boken. Det fikk universet til å fremstå mer dynamisk. Fofatteren forteller også om ulike land, og historier fra disse. Hun viser godt hvordan det er de som vinner kriger som får skrive historiene. Dette var interessant, og bra gjennomført.

Dessverre var ikke boken spesielt bra skrevet utenom dette. Med repeterende språk, karakterene noe forenklet og bruk av metaforer som til tider ikke ga mening, var jeg veldig skuffet. Jeg hadde gledet meg til en lett å lese fantasy bok, anbefalt av en av mine favorittforfattere Sarah J. Maas. Det jeg fikk var derimot en ok underholdende historie, men dårlig fortalt. Den rangerte for meg et sted mellom to og en halv til tre stjerner.



3 / 5

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar