16.08.2013

Novelle: Die For Her av Amy Plum

Forfatter: Amy Plum 
Forlag: HarperTeen 
Språk: Engelsk 
Medium: Kindle

Dette er en novelle som tar for seg handlingen i de to første bøkene i Revenants serien. Den er fortalt fra Jules sitt synspunkt, Vincent sin beste venn. Anmeldelsen inneholder spoilere fra bokserien. (Die For Me og Until I Die)

Jeg valgte å lese denne novellen fordi jeg trodde at det skulle være en søt liten historie om hvordan Jules faller for Kate. Det er gjennom hele bokserien hintet til at han liker henne, men vi fikk ikke vite noe mer enn det. Og siden jeg planlegger å lese tredje bok i serien så bestemte jeg meg for å lese denne novellen først.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ble skuffet av denne novellen. Det var bare en stor oppsummering av de to forrige bøkene, bare fra Jules sitt synspunkt. Den fokuserte på hvordan han ser Kate, hva som skjedde med henne og hvordan følelsene hans for henne utvikler seg. Siden Jules bare er en observatør så ble dette for stalker-ish og litt creepy til tider. De ble beskrevet om hvordan han begynner å elske en jente han skjeldent ser og nesten aldri henger med når de er alene. Så jeg har mest lyst til å glemme at jeg leste om han på denne måten, fordi jeg absolutt elsker karakteren i bøkene. Der er han sjarmerende og en flørt, men jeg ønsker han en lykkelig slutt (bare ikke med Kate.)

Novellen var i vertfall god som en oppsummering av de forrige bøkene. Jeg føler jeg husker nok etter å ha lest denne til at jeg ikke trenger å lese på nytt hele serien før jeg begynner på siste boken. Det var også et par andre positive ting med novellen også. Jeg likte det at siden Jules er en kunstner så ble det nevnt mange forskjellige malerier, og mange av disse kom med en liten historie i tillegg. Kunst og kunstnere han nevnte var blant annet Venus de Milo, Modigliani, Botticelli, Fernand Lédger og flere. Jeg elsker å utvikle kunnskapen min om kunst, så jeg googlet mange av maleriene og jeg likte en god del av det jeg fant! Jeg elsker også hvordan hele serien nevner utallige kjente og mindre kjente landemerker i Paris. Jeg har aldri vært der selv, men har store ambisjoner om å reise dit en dag!

3 / 5

2 kommentarer:

  1. Synd du ikke likte den. Har veldig lyst til å lese denne :) Jeg elsker Jules, på en måte liker jeg han bedre enn Vincent he he:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant :-( Elsker også Jules, og vil at han skal få en super happy ending (eller spin-off serie? Hadde ikke det vært noe?) Har ikke lest den sistr boka enda da. Men liker Vincent og Kate sammen, mer enn Kate og Jules.

      Slett