11.01.2013

The Lost Prince av Julie Kagawa

Forfatter: Julie Kagawa
Utgitt: 23. Oktober 2012
Forlag: Harlequin Teen
Språk: Engelsk
Medium: Kindle
Kjøp fra BookDepository

Dette er oppfølger serien til Iron Fey serien om Meghan Chase. Det skal derimot være mulig å lese denne serien uten å ha lest den forrige, selv om jeg ville sagt det er fordel å ha lest serien om Meghan. Utfallet av den serien har mye å si for hva som skjer i denne serien, i denne bokanmeldelsen skal jeg derimot prøve å ikke avsløre for dere som ikke har lest Iron Fey.

Ethan, Meghan sin menneskebror, oppdager en ny rase feer som kidnapper Todd, en halv fe halv menneske. De kommer etter han etter dette og sammen med Kenzie, en jente fra skolen, forsvinner han inn i NeverNever, verdenen der feene bor. Her oppsøker de Ethans søster, som oppfordrer dem til å bli der mens hun sjekker ut saken selv. Ethan vil ikke bli og ved hjelp at den mystiske Kierran, drar de tilbake til menneskeverdenen. Sammen prøver Ethan, Kenzie og Kierran å lære mer om disse nye skapningene som er årsaken til Todd og flere ’halvinger’ sine forsvinninger.

Ethan Chase har hele livet sitt flyktet fra feene. Viss du viser at du kan se dem vil de gjøre alt de kan for å gjøre livet ditt til et helvete, lyder mottoet hans. Når han endelig beygnner på ny skole får han en ny ”venn”. En halvt gutt, halvt fe som ikke vil la han være i fred. Han begynner som en veldig frekk karakter som gjør alt for å skyve folk unna seg. Vi lærer fort at han gjør dette fori han tror det er riktige måten å beskytte dem fra feene på.

Kenzie er skolens populære jente, og ser på Ethan som en utfordring. Selv om han skubber henne bort hele tiden så kjemper hun videre for å få han til å vise sin ”skjulte, snille” side. Hun er liten, et menneske, og alltid klart for et nytt eventyr. Hennes livs motto er å se så mye av verden som hun kan. Den tredje hovedpersonen i denne boken er Kierran. Han bor i feverdenen, men er fortsatt en del menneske. Han er flink med sverd, kan ulike typer magi og ville gjort hva som helst for dem han er glad i. Gleder meg til å se mer av disse karakterene.

Boken tar sted både i menneskeverdenen og NeverNever. Et sted du kommer til om du reiser gjennom en portal, altså er det ikke i vår egen verden. Jeg elsker Julie Kagawa sin verdensoppbygging. Jeg klarer lett å se for meg skogene de reiser i, innsiden av grotter og palasset til metall-fe-dronningen. De ulike rasene med feer hun har dradd med seg fra folketroen og inn i bøkene sine passer perfekt i samsvar med historien. Feer er skapninger som lurer mennesker, lager avtaler du ikke kan bryte og lurer deg til å gi fra deg ting som er viktig for deg. De kan også være hjelpsomme, har utrolige evner og sanser og kan ikke lyge. De har både positive og negative egenskaper som får alt til å virke mer ekte (i boka altså!), og gjør det lettere å leve seg inn i.

Boken er i typisk Julie Kagawa stil der det er mye reising, fra verden til verden og fra by til by. I disse bøkene forflytter de seg gjennom noe som kan sammenlignes med portaler. Det er en veldig lettvint måte som gjør at handligen ikke dras ut like for mye. Jeg følerderimot at det ble litt for mye skifter av omgivelser til at handlingen fikk tatt seg helt opp. Hver gang noe begynte å bygge seg opp så forflyttet de seg fra ene verdenen til den neste, fra et sted til et videre. Karakterene utviklet seg derimot veldig gjennom boken og jeg kjente at jeg ble mer og mer glad i dem. Fine igjenblikk var det også med de fantastiske karakterene fra Iron Fey serien, (PUCK *hjarte*).

Jeg vil sammenligne denne boken med den første i Iron Fey serien, boken var interessant og hadde en bra storyline og bra karakterer. Det var derimot litt vanskelig å sette seg hundre prosent inn i den og forelske seg i den, selv om den ikke har noe konkret gale som jeg klarer å sette fingeren på. Etter hvert som jeg leste videre i forrige serie likte jeg den derimot bare bedre og bedre, og har forhåpninger om at det samme vil skje med denne serien! Jeg er spent på hvordan hun velger å vinkle problemet med disse nye feene videre.


(3.5 eller 4)  av 5
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar