06.02.2014

Tema Torsdag: Skøytesport i Bøker


Tema Torsdag er en spalte jeg prøver å poste hver uke, der jeg tar for meg ulike bokrelaterte tema. Denne ukens tema er bøker som handler om eller har med en issporter i handlingen sin. Inspirert av OL som startet i dag.
Jeg har selv null erfaring med sporten men syns det er gøy å se på og jeg liker selv godt å gå på skøyter. Jeg skriver også bare om bøker jeg har lest selv. Har du lest noen bøker som tar for seg vintersporter som er grener i OL?




Being Sloane Jackobs av Laurel Morrill handler om to jenter - med samme navn som driver med ishockey og kunstløp - som er på vei til hver deres leir for deres sport. De møtes på veien til leirene og bestemmer seg for å bytte plass. Det er mye fokus på sportene i boken der de begge må lære det meste fra grunnen av. Det var mye bruk av ord som tilhørte hver sport og jeg følte jeg lærte nye ting om begge sportene. Du kan lese min anmeldelse av boken her.


Bittersweet av Sarah Ockler handler om Hudson som sluttet med kunstløp og tok opp baking i stede. Nå holder hun på å trene seg opp igjen til å kunne konkurere. Mens hun trener møter den kjekke hockeyspilleren Josh som overbeviser henne til å hjelpe hockey laget til å bli bedre skøytere. Det er en stund siden jeg leste denne men jeg mener å huske at det var brukt en del faguttrykk i denne boka også. Her fikk vi se mer den mentale siden ved skøyting men også forbedringen hos hockey guttene.


Lola and the Boy Next Door av Stephanie Perkins handler først og fremst om Lola og hennes nabo Cricket Bell som flytter tilbake til nabolaget, og om deres vennskap og forhold. Grunen til at Cricket har flyttet rundt så mye skyldes at søsteren hans Calliope Bell ofte har byttet trenere innenfor sporten kunstløp. Det er ikke så mye snakk om selve sporten, en gang i blant er det nevnt trenere, konkurranser og lignende. Men Lola som elsker kostymer får etter hvert i oppgave å hjelpe Calliope med hennes.


1 kommentar:

  1. Ikke lest noen av disse tre. Høres fine ut alle tre :)

    SvarSlett