27.02.2014

Tema Torsdag: Halvleste bøker

Tema Torsdag er en spalte jeg prøver å poste hver uke, der jeg tar for meg ulike bokrelaterte tema. Denne ukens tema er bøker som handler om det å begynne på en bok, men å utsette å fullføre den på ubestemt tid. 

Dette er en trend som har oppstått i lesevanene mine det siste halvåret. Jeg har begynt på en bok også lagt den fra meg når jeg er kommet et lite stykke i den for å begynne på en bok jeg hadde enda mer lyst til å lese der og da. Og siden da har det bare ballet på seg og blitt flere og flere bøker som jeg har begynt på men ikke fullført. I de fleste tilfeller er det ikke engang slik at jeg ikke har likt boken, flere har vært gøye og underholderne men jeg har allikevel lagt den fra meg. Jeg har sittet å lest i en bok mens en annen bok har okkupert tankene mine slik at jeg bare måtte begynne på den i stede. Jeg føler det er som et snøras, når denne trenden først har startet så klarer jeg ikke legge det fra meg. For tiden er jeg altså midt i ca 10 bøker, og de fleste av grunnen "jeg må bare lese en annen først."

Det er også vanskelig å komme inn i en bok du er kommet halvveis i. Du husker kanskje ikke alle karakternavnene, eller detaljer i verdenen eller historien som kan være viktig for hvordan alt utvikler seg. Du har heller ikke lyst til å lese de 200 sidene du alt har lest på nytt. Så hva gjør du? Jo, du begynner på enda en ny bok og ignorer den du er kommet halvveis i litt lenger, sånn at du glemmer litt mer om den.

Her er en liste over bøkene jeg er begynt på og stoppet å lese i men som jeg har tenkt å fullføre en gang:


Har du det samme problemet som meg, eller noen som helt mening om temaet? 

2 kommentarer:

  1. Jeg liker ikke halvleste bøker, så jeg prøver alltid å fullføre en bok, men Ringenes Herre har jeg prøvd å lese opptil tre ganger men hver gang har jeg gitt opp. Jeg vet ikke hva det er med den boka, men greier ikke å fullføre den. Tykkelsen bruker aldri å ha noe å si og jeg liker sjangeren. Men men... kan kose meg med filmene da :)

    SvarSlett
  2. For å være ærlig har jeg kun vært i denne situasjonen to ganger. Det er jeg ganske stolt over, selv om det å lese ferdig enkelte bøker heller er av tvangstanker enn av leseglede. haha :p

    Det skjedde med den andre boken i bokserien "Den Mørke Materien". Har likevel som mål å begynne på serien på nytt og fullføre den i 2014. Dette skjedde for mange år siden, så jeg husker ingenting av handlingen, haha!

    Det andre tilfellet var med boken "Slam" av Nick Hornby. Den står fortsatt i bokhylla mi om jeg ikke tar feil, og jeg har prøvd å lese denne sikkert 3 ganger. Jeg kommer 1/4 inn i boken, og så klarer jeg ikke mer. Den interesserte meg overhodet ikke, så jeg prøvde virkelig å lese den, men nei... umulig :)

    Jeg leste ferdig boktyven denne måneden- den var bra, men jeg følte meg likevel bittelitt skuffet. Vet ikke helt hvorfor, kanskje fordi den ikke helt var slik som jeg hadde forventet. Nådde ikke helt forventningene, men jeg elsket det faktum at det var døden som var fortelleren. Det var unikt og annerledes, men jeg har lest bedre bøker i forbindelse med andre verdenskrig for å si det slik.... Saras Nøkkel for eksempel, den er fantastisk!

    - SiriSI

    SvarSlett