15.01.2013

Switched av Amanda Hocking

Forfatter: Amanda Hocking
Utgitt: 12. juli 2010
Forlag: St. Martin's Griffin
Språk: Engelsk
Medium: Kindle
Kjøp fra BookDepository

Switched handler om jenten Wendy. Hun har aldri passet inn, og det er ikke før en gutt på skolen Finn forteller henne hvem hun egentlig er. Hun er en changeling, (bytting, på norsk) et barn av De underjordiske byttet med et menneskebarn ved fødsel. Etter å ha blitt angrepet av noen andre ”underjordiske”, redder Fin henne og tar henne med til Förening, en by for skapninger som dem. Her lærer hun at hun er en Trylle, at hun er en del av kongefamilien og om samfunnet og klasseforskjellene i Förening.

Wendy er en impulsiv og sta karakter. Hun står på sitt, har aldri jobbet hardt for å oppnå noe og hun hater å gjøre det hun blir fortalt at hun må gjøre. Alt hun ønsker seg er å ha noen som bryr seg om henne. Fra å vokse opp med en mor som ønsket å drepe henne, fordi hun viste hun var et En underjordisk og ikke hennes menneskebarn. Fra å flytte fra sted til sted, og nå befinne seg i et nytt mystisk sted der hennes nye mor ikke ser ut til å bry seg om henne heller. Og de som er glad i henne blir alltid tatt fra henne. Hun går altså igjennom mange vanskelige situasjoner, og disse er med på å gjøre henne til en karakter man får sympati for.

Det eneste jeg ikke likte med denne boka var det såkalte kjærlighetsforholdet. Etter å ha lest mellom fem og ti prosent av boken hadde Wendy allerede bestemt seg for at hun var ”in love” med Finn. Finn som ikke hadde vært annet en kalkulert, kald og gjort det tydelig at han bare hjalp henne fordi det var jobben hans. Heldigvis forbedret forholdet deres seg utover boken, og det hele begynte å bygge seg opp til et mer troverdig forhold. Så kom man til det punktet der man fant ut at de ikke kunne være sammen pga. samfunnskillet. Dette kan være spennendes, men jeg følte at forskjellene mellom dem ble for store for at de faktisk kunne gjort noe med dem. Ikke bare det, men alle men som kommer i nærheten av Wendy ser ut til å falle for henne.

Verdenen og historien er derimot spennendes. Jeg elsker konseptet med klasseskille mellom en helt ny rase, Trylle. Trylle er også kjent som troll, men ikke i den forstanden vi tenker på troll. Ikke som i Harry Potter, Ringenes herre osv. De har også fiender, Vittra. Forskjellem mellom Trylle og Vittra ligger i navnene, der Trylle har trolldom og er generelt sterkere, mens Vittra er ond og har mindre magi. Klassesamfunnet er også bygget om med monarker, der Wendy er på topp, mens vennene hennes er av de lavere klassene. Dette skaper problemer og noe spenning i historien, og noe som jeg håper de bygger videre på i de andre bøkene i serien. En annen ting var alle de fine navnene på karakterene: Wendy Luella, Elora Dahl, Tove Kroner, Willa Storm, Rhys og Rhiannon!

Så boken har både bra og dårlige sider. Kjærlighetsforholdne var klisje, men forbedret seg. Det var også ofte lett å se hva som ville skje sener ei boken, og jeg har skrevet ned et par ting jeg vedder på at kommer til å skje senere i serien. Serien var også veldig underholdende, og spennendes. Jeg selv om jeg hadde problemer med å føle alt Wendy følte så lo jeg masse. Wendy er en underholdende karakter og jeg har lyst til å lese videre i serien så snart jeg får tid (og penger)!

3 / 5

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar