24.07.2012

Topp Ti Tirsdag: Most Vivid Worlds/Settings in Books

Top ti tirsdag er et meme laget og hostet av The Broke and the Bookish.
Denne tirsdagens tema er: Top Ten Most Vivid Worlds/Settings in Books. Jeg elsker å lese om nye steder og nye verdener så under er en liste. Ingen bestemt rekkefølge, alle er fantastiske in their own way.

  1. Hogwarts aka Galtvort, og hele den magiske verdenen rundt Harry Potter.
    De har bilder om beveger på seg, magi, drager, sopelimer og egen sport. Kan det bli noe bedre? Når du leser bøkene er det akkurat som om du er der ved siden av Harry. Enten du befinner deg i trappegangen der trappene aldri slutter å bevege seg, eller under en rupeldunk kamp.
  2. Percy Jackson sin versjon av America og NYC. Der du møter på monstre rundt hvert hjørne, et gjemt hav i bermuda triangelet og underverden under LA. Han får selv de kjedeligste steder, midt ute i ingenmannsland til å virke interessant (say hello to Aunty Ems' eller skal jeg si Medusas Museum). Camp Half-Blood som er leiren der alle halvblodsene bor og trener må være den koseligste leir / internatet noen sinne. Hvem kunne ikke tenkt seg en klatrevegg der lave følger etter deg?
  3. Verden sett gjennom Sadie og Carter Cane sine øyner.Der de for det meste oppholder seg i Egypt. Det er det samme som ved Percy Jackson, der Riordan (forfatter) fletter den virkelige verden inn med monster og egyptiske guder. Elsker å lese slike historier, det får verden til å virke litt mer spspennende.
  4. Laini Taylors Mørk Engel: Ønskemesterens datter har to fantastiske settinger. En i virkeligheten der hovedkarakteren får reise rundt hele verden. Jeg følte jeg ble med på reisen, og kunne godt ønsket meg en tør som kunne frakte meg hvor som helst. Boka gav meg utrolig lyst til å reise til Praha! Verdenen hennes som inneholder kimærer og "engler" er også interessant og jeg gleder meg til å lese videre på dette konseptet i neste bok.
  5. Panem fra Dødslekene.Verden er korrupt og urettferdig. Den får deg virkelig til å tenke. Samtidig som du leser den føles det akkurat som om du er der og opplever distrikt 12, eller gatene i Capitol. Dette er en ny verden bragt til live, en verden du kan både elske og hate.
  6. Fremtiden i Divergent serien.Dette er enda en dystopisk bok som viser en mulig fremtid. Her er mennesker skilt i fem ulike grupper som er dømt etter personligheten deres. Dette er et interessant konsept, som også er med på å skille folk og å lage stereotyper. Dette er også en hat/ elsk verden som setter tankeprosessen i gang men som er utrolig lett å leve seg inn i.
  7. Paris i Die For Me av Amy Plum.It's Paris! Parist, c'est si bon. Je te aime Paris. Tror jeg skal ønske meg en billett til Paris i nærmeste fremtid. Amy sine karakterer besøker både søre, romantiske, spennende og skumle steder i Paris. Boka er verdt å lese bare for å få med seg settingen (det er også en søt romanse inne i bilde, og et kult konsept.)
  8. En verden uten kjærlighet i Delirium.Villmarken i denne serien er fantastisk. Menneskene er fri, selvstendige og tøffe. Verden innenfor gjæret er så ekte og levende at den gjør deg rasende. Det er korrupt, urettferdig og klassebasert. Ingen får velge selv og alt blir bestemt for andre. Det er slik at du kunne tenkt deg å kvele lederen av denne verdenen. Så egentlig er det en fantastisk verden fordi den får deg til å føle så mye følelser. (worst sentence ever)
  9. Verdene/ Landene i Poison Study.To fantastiske land som viser ulike styreformer (diktatur og demokrati) og setter de opp mot hverandre. Det er også veldig varierte land med alt fra ørkener til snølagte steder. Jeg elsker jungelen som er beskrevet i denne boka, og digger at menneskene bor oppe i trær. Thumbs up for kul verden. Alt er veldig middelalder lignende. noe som også er gøy å lese.
  10. Boulder, Colorado i Perfect Chemistry serien.De søte romansene får stedet til å virke som verdens beste. Selv om jeg lever i en småby og syns det er kjedelig får boka fjellturer, liten skole og søte organisk te-sjapper stedet til å høres fantastisk ut.
Update: Glemte slutten av 1800-tallets verdenen i Infernal Devises serien til Cassandra Clare. The fashion, the age, the transportation. I love you Cassandra Clare. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar