03.07.2012

The Golden Lily av Richelle Mead

Forfatter: Richelle Mead
Serie: Bloodlines, bok 2
Utgitt: 12. Juni 201 2
Forlag: Razorbill
Språk: Engelsk
Medium: Kindle
Kjøp fra BookDepository

En kort anmeldelse av The Golden Lily, andre bok i Bloodlines serien om Sydney Sage. Dette er oppfølger serien til Vampire Academy. Jeg prøvde å skrive denne anmeldelsen kort for ikke å gi ut avslørende informasjon til de som ikke har lest første boka, Bloodlines. Men les på egent ansvar, kan være noen små avlsøringer, spoilers, jeg ikke har tenkt på.

Dette er andre boken i serien om alkymisten Sydney Sage. Som alkymist skal hun kunne mislike vampyrer, men tolerere og jobbe med dem fordi det er jobben deres. Men hva skjer om hun begynner å se på dem som venner? Dette er den verste forbrytelsen en alkymist kan gjøre. Samtidig som forholdet mellom Sydney og vampyrene styrkes skjer det mye annet rundt henne. Hun begynner å date, et menneske, noe som gir henne en følelse av å være normal. Teorien om vampyrjegere blir også testet. Óg historielæreren tvinger henne til å lære om trolldom og magi, selv om det går i mot alt hun står for. Sydney utvikler følelser for en person i boka, et forhold som hun ikke kan gjøre noe med.

Sydney er modig, tøff og gjør det hun skal. Hun er boksmart og bøker gir hun som oftest svaret på alt. Hennes sterke verdier om hva som er akseptabelt og ikke styrer livet hennes, og gjør hun til den hun er. Forholdet til alkymistene er sterkt og hun har alltid stolt blindt på dem. I denne boken begynner hun å stille spørsmål om verdiene deres, men faller tilbake på at hun er en alkymist og lar dette styre de endelige valgene hennes.

Jeg ønsker ikke å avsløre så mye av handlingen, men jeg kan si at det er action deler hvor man trenger både Eddie og Dimitri. Morsomme sener med kommentarslenging fra Adrian. Angeline, den nye dhampiren i gruppen har problemer med å passe inn i det moderne samfunnet. Uavhengig av alt går Sydney sitt liv videre som alltid. Skole, hjelpe vampyrer, henge med Adrian, innslag av dater og magitimer. Det er en endeløs sirkel som aldri feiler med å underholde deg.

Jeg likte boka veldig godt, selv med en slutt jeg var veldig skeptisk til. Syndey er en fantastisk karakter og en av mine favoritter. Det samme gjelder Adrian og jeg satt og lo gjennom hele boka, disse kan komme opp med de beste kommentarene. Et lite innslag av Dimitri og hans hotness (fra Vampire Academy) slår ikke feil, men jeg liker at boka fortsatt fokuserer på Sydney. Skriver dette i hver eneste anmeldelse, men neste bok kan faktisk ikke komme snart nok!

4.5 / 5

1 kommentar:

  1. Har kjøpt første boka i Vampire Academy serien, så er snart klar å starte opp på den:) Hvis den faller i smak skal jeg hoppe over til disse:) Ha en herlig kveld!:)

    SvarSlett